Hollandshistorier, Amsterdam

Känner mig samlad igen, inte lika deprimerad och mer tacksam över vilken fantastisk resa jag har haft. Hade inte kunnat tänka mig något som suttit finare just nu, någonting jag hade velat ändra på resan och någon annan jag hellre hade gjort det med. Jag tänker inte dra allting jag gjort, det skulle bara bli en sörja av pommes och slibbiga kärleksförklaringar typ, men litegrann kan ni få höra, som när vi impulsåkte till Amsterdam!

Jag är inte mycket för storstäder egentligen, men jag kände att jag inte ville missa kanalerna, någon coffee shop och en dos av flickorna i skyltfönstrena när jag ändå var i Holland. Oron över att missa kanalerna var helt klart obefogad, det är fan mer kanalern än det är gator där nästan! Och ja, det är otroligt vackert. Bulliga träd som kantar vattnet, små söta båtar och dessa gulliga hus som står vid sidan av. Sneda hus också, oj vad läskiga de sneda husen var innan man fattade att det inte var huvudet som bråkade med en! Skitläckert :)

Och att jag trodde att jag inte skulle få se en coffee shop var ju också helt tokigt, de var bokstavligt talat överallt. Vi bestämde oss för att besöka en, bara för att se hur det såg ut där inne. Jag måste säga att jag gillade det, väldigt charmigt ställe med charmig stämning, stress fanns inte med i ordboken. Måste tillägga att nej, jag rökte inget.

Avslutningsvis inväntade vi kvällen för att besöka dessa omtalade rödskinande kvarter. Det är något jag verkligen kommer minnas av resan, det var en speciell känsla. Det kändes spännande och lite småbusigt/farligt att gå runt i de smala gränderna och se på kvinnorna som stod där. Jag blev inte särskilt upprörd heller, kvinnorna var verkligen inne i det dem gjorde och såg proffsiga och bekväma ut, hur mycket av en fasad det är kan inte jag spekulera i. Det sved dock lite när jag såg en helt vanlig, vacker tjej som skulle kunna varit min kompis, som stod och log helt oskyldigt mot folket som gick förbi dök upp framför mig. Det hade liksom kunnat vara jag, eller någon annan "vanlig" tjej. En annan gång som också kändes jobbig var när en av kvinnorna lutade sig ut halvnaken över gatan för att hjälpa en gammal man som knappt kunde röra sig att komma in efter de diskuterat klart priset. I min värld är det inte frestande med ålderskillnader på 50 år. Tyvärr, inga bilder, strikt förbjudet och så, men ni får lite andra bilder :)








Kommentarer

Släng en kommentar om inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (syns bara för mig)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0