Thailand, Dag 7

Idag skulle vi egentligen åkt till Phuket men pappa blev riktigt sjuk så det blev inte av. Själv var jag rastlös efter två dagar på stranden och ville verkligen hitta på något, så jag raggade upp lite folk och tyckte vi skulle åka och se det som finns att se i Khao Lak. Vårt första stopp var ett tempel och man får inte gå in i tempelområdet om man visade axlar och knän så det var bara att slänga på sig kläder och det var inte skönt! Jag påminner er om att det var mellan 35 - 40° varmt och extremt fuktigt i luften.

Templet i Khao Lak bestod inte av ett enda stort tempel, däremot höll de på att bygga ett, utan platsen bestod av små hyddor där man kunde gå och be. Vi gick in i den ena och där fanns avbilder på vad jag antar är stora män inom buddhismen, här fick man inte ha skor på sig heller. Vi vandrade runt på tempelområdet ett tag och jag tyckte det var fascinerande, som att vi tog ett steg in i deras värld på något vis. Munkarna skulle precis äta när vi kom dit och samtidigt fanns där ett stort partytält där massa andra människor var samlade för lunch. Det var uppdukat med all sorts mat och vi blev flera gånger tillfrågade att komma och äta med dem.







Efter vi varit på templet åkte vi vidare till vårt nästa stopp som var polisbåten som spolats långt upp på land under tsunamin och det var verkligen jobbigt för mig att vara där. Där fanns några stånd som sålde souvenirer och som hade foton och böcker och tsunamin till salu, där hängde tavlor på väggarna med dödsantalen och liknande. Båten låg långt uppe i samhället, 2 km från vattnet och det var ingen liten båt! Nä fy fan vad hemskt.






Vårt nästa stopp var ett tsunami museum en bit bort som till största del bestod av tavlor med information, foton och några filmklipp. Det var inte jättemycket för världen, men jag är ändå glad att vi gick dit. De sålde dessutom jättefina souvenirer och jag fick mig en jättevacker handgjord bok och en liten present till lillebror.

Det sista stoppet på vår lilla upptäcksfärd var utsiktspunkten över Khao Lak. Den bestod av en restaurang där vi åt lunch och njöt av utsikten som verkligen var helt fascinerande. Thailand är så otroligt vackert så ni förstår inte! Efter vi ätit åkte de flesta hem, men jag, Ingela och Victor hoppade av i stan där vi klippte oss för 30 kronor! Blev även en liten kort shoppingrunda sen åkte vi hem.



På kvällen blev det som vanligt middag i hyddan och när vi var färdiga hade jag halva min Chang kvar så jag bestämde mig för att stanna kvar ett tag. Jag pratade lite med killarna som jobbade där, men det var lite svårt för nästan ingen förstod engelska som jag senare fick förklarat för mig beror på att skola inte är självklart i Thailand, då det är dyrt. De berättade även att de jobbar på restaurangen från morgonen till 10-11 på kvällen varje dag och de blev riktigt chockade när jag berättade hur "lite" vi jobbar i Sverige. Det här var något av det bästa med hela resan, att få byta några ord med riktiga thailändare och se saker från deras vinkel också.

Också är dessa två bilder också tagna samma dag, jag och Elin försökte få till några fina bilder på oss i solnedgången ^^ Sen kom det dagliga regnet och himlen fick en så illblå färg före så jag var tvungen att fota.






Kommentarer

Släng en kommentar om inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (syns bara för mig)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0