Thailand, Dag 4

Började dagen med att stressa upp för att hinna få i mig frukost (läs ananas) innan gänget åkte iväg för att hyra moppe. Jag hade inte tänkt följa med egentligen, men ångrade mig i sista sekund och jag är så tacksam för det. Vi åkte in till stan och letade upp ett ställe som hade fem stycken mopeder tillgängliga och det var inte det enklaste kan jag säga. Vi fick i alla fall tag i några till slut och vi betalade 45 kronor styck för ett helt dygn, helt okej :) Bensinen fick vi köpa själv och den såldes på glasflaskor i små stånd längs vägen. Den här bensinen var lite dyrare än den som såldes på riktiga mackar, där kostade den 6 kronor litern.


Efter vi fyllt på tankarna körde vi iväg, jag fick köra den ena moppen som var rosa och lätt den snyggaste av alla ;) Ingela fick sitta bakom mig och jag undrar fortfarande exakt hur nervös hon var då. Jag var lite skakig i början då jag inte kört moppe på två år och vänstertrafik är inte att leka med! Det var hur som helst riktigt underbart, hur fort vi än körde började man aldrig frysa trots att vi alla var väldigt lättklädda, svalkande och skönt, någon slags frihetskänsla.


Vårt första stopp var ett hotell som resten av sällskapet bott på förra gången de var i Thailand. Tyckte det var ganska intetsägande, kändes som en riktig turistfälla och tanken var att vi skulle bada där men jag var inte alls sugen. Istället stötte vi på en kull supersöta valpar som fick underhålla oss under tiden vi var där, hade så gärna velat ta med en hem. Lunchen intogs här och det var en av de största besvikelserna under resan. Maten smakade mindre än thaimat smakar i Sverige.

Vi gasade vidare genom Khao Lak och bestämde oss för att köra till ett vattenfall. Vägen dit var liten och lummig, på något vis påminde den mig om småvägarna i Skåne där bokarna hänger över vägen, bortsett från att det var helt andra träd här såklart. Till slut kom vi fram till en glänta i skogen och där rann en liten bäck och utpytsas kring den fanns små hyddor som hörde till en restaurang. Kan dock inte förstå varför man skulle vilja äta mitt i djungeln vid en bäck som svärmade av mygg.

Vattenfallet låg en bit upp i skogen och det var precis som man föreställt sig den tropiska djungeln med sina vattenfall. Det var ganska högt och jag tyckte det var jättefint där. Känns häftigt att ha sett ett "riktigt" vattenfall! Efter det här blev vi dock lite less och körde hem till hotellet och la oss på stranden, det var nu jag stötte på den enda strandförsäljaren under hela resan, en liten thaitant som sålde påsar med ananas för 7 kronor styck, så två såna blev det för min del.

När vi kände oss nöjda på stranden satte jag och Ingela oss med varsett glas vin på altanen och njöt en stund, jag överlät jobbet med att lämna tillbaka moppen till lillebror. Alla vi som inte lämnade mopparna tog en taxi in till stan där vi mötte upp de andra på marknaden. Marknaden är 2-3 dagar i veckan i Khao Lak och det var verkligen något speciellt. Där fanns lika stor mängd turister som thailändare och man hittade allt från kläder och skor till frukter, fisk och andra djur, både levande och döda. Det går inte att beskriva känslan jag fick av att gå runt där bland folkmassan, mopparna, stånden, pannkaksgrillarna och bensindoften.

 

Var tvungen att köpa två ananaser, 3 kronor styck, jag måste flytta hit!

 

Själv shoppade jag inte mycket idag utan söp mest in känslan av marknaden och bestämde mig för att shoppa en annan dag. Det var skillnad på marknaden och affärerna i stan, det märktest mest på priserna. I stan prutade man rejält, kanske betalade lite mer än hälften av vad de begärt, men på marknaden kunde man bara pruta kanske 20-30%. Däremot gav de inte lika sjuka bud heller. Någonting jag lärt mig i Thailand är att man nog aldrig kan lära sig pruta, för det är en hel vetenskap i sig.

 

Vi kom hem från marknaden lagom till solnedgången som bara vara i cirka en kvart så jag och Elin bestämde oss för att gå ner och fota på stranden. Sen var det dags för middag och då blev det diskussion. Pappa och Ingela försvann, så vi andra gick till hyddan för att äta. Halvvägs dit hör jag att pappa och Ingela skulle äta på hotellet, så jag, Anders och Victor vände om för att äta med dom. Ja, då möter vi dom en bit efter vägen för de skulle tydligen äta med oss, men då bestämde vi oss för att äta på hotellet i alla fall. Jag var lite trött på thaimat så ravioli satt riktigt fint i magen.

 

 

Efter middagen gick vi upp till hotellbaren och snart hakade resten av gänget på. Jag drack en drink ur en kokosnöt, så grymt häftigt :) De vuxna drog ganska fort så kvar var jag, Elin, Jesper och Erik. Tog mig en till drink sen gick vi hemåt efter en lång dag.

 


Kommentarer

Släng en kommentar om inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (syns bara för mig)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0