blått eller rött?

Sitter och tittar på ettan just nu, "Sverige röstar" och jag ska snart bege mig ut på en promenad, men först ska jag se vad Ana-Gina har att säga i det här programmet, får känslan av att jag tror att hon är väldigt vettig i sina tankar och åsikter.

Angående det här
med politik så tycker jag att det är väldigt intressant och jag har följt de olika partierna en del, kankse som de flesta människor gör. Jag är verkligen inte insatt i de olika partierna helt hundra, men jag har många åsikter som inte nödvändigtvis är förankrade till ett politiskt parti. Idag önskar jag verkligen att jag hade rösträtt och om jag hade det hade jag funnit ett sätt at koppla mina åsikter till ett parti, men det kräver en del arbete att söka reda på vad alla olika partier står för så jag har inte gjort det för att jag ändå inte har någonting att säga till om.

När jag sitter här och önskar mig rösträtt blir jag väldigt besviken och en aning frustrerad på alla människor som har den rättigheten och som inte väljer att använda den. Jag förstår att en del inte vill koppla sig till ett parti, men då tycker jag i alla fall att man drar sig bort till vallokalen och lägger en blank röst, för det finns så många människor i andra länder som skulle göra vad som helst för att få den möjligheten vi vill.

Något annat bland mång förstagångsväljare som jag tycker är synd är att många väljer parti på fel grunder, kanske för att de inte är engagerade nog och känner att de måste välja, så kanske man röstar som kompisar gör och sådana grejer.

Hur som helst, tycker jag det ska bli jättespännande att se hur valet i år slutar, för det är onekligen spännande, oavsett vilket parti man tror på. Och alla ni som får rösta, spring iväg till vallokalen bums!



Kommentarer

Släng en kommentar om inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (syns bara för mig)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0