Rom, dag 4

Under vår fjärde och nästsista dag i Rom bestämde vi oss för att besöka Pantheon, ett stort tempel som byggdes för att ära gudarna. Vi började vid det här laget att bli aningen trötta på hela turist/sightseeing-grejen, för tro mig, det är jävligt krävande rent psykiskt. Så nu var vi mer sugna på att just se den här byggnaden, men sen bara känna lugnet, njuta av Rom och äta god mat.

Hur som helst, vi promenerade ner till Pantheon och på vägen dit passerade vi Fontana di Trevi som vi redan varit vid två gånger tidigare, men jag hade inte fotat det så gjorde det då. Hur som helst var Pantheon jättehäftigt, tyvärr höll de på och renovera utsidan när vi var där så det förstörde lite, men det är ändå bra att de ser till att de inte får förfalla.

Vet inte riktigt vad jag ska säga om Pantheon, det är verkligen en sådan sak som inte går att beskriva i ord. Utanför var det bara ett enormt tempel mitt smeten som var väldigt fascinerande, men när man gick in var det riktigt häftigt. Det var fullt av turister inne i den heliga byggnaden och ändå var det så tyst och lugnt, nästan så man blev religiös bara av att vara där inne. Enda ljuskällan i byggnaden är ett stort hål i taket.

Efter vi upplevt Pantheon begav vi oss uppmot Fontana di Trevi igen där vi satte oss ner och åt lunch på en liten restaurang. Jag åt pasta pesto, som är helt underbart, medan Rasmus åt tortellini som jag aldrig riktigt vågat prova då jag tycker det luktar prutt.

Fontana di Trevi



Pantheon



 

På kvällen gick vi på samma restaurang precis runt hörnet som vi gjort den första kvällen. Där åt vi båda Pestopasta sen åt vi entrecote, gott var det! Till det drack vi en flaska rosé som är nya favoriten hos oss båda två. Efter middagen begav vi oss till samma bar som vi varit på kvällen före och tog en drink, sen satte vi oss på en jättemysig uteservering där vi åt glass och drack öl. Kvällen avslutades på samma bar som vi varit på förut där vi tog en sista drink innan vi begav oss hemåt.

Italiensk glass, mums <3



Kommentarer

Släng en kommentar om inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (syns bara för mig)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0