Rom, dag 3

Under vår tredje dag i Rom bestämde vi oss för att besöka Colosseum, vilket var det jag kände mig mest tvungen att inte missa när jag var där. Vi promenerade bort mot Colosseum  i den outhärdliga hettan och området kring Colosseum är otroligt vackert. Colosseum ligger precis intill Forum, alltså antika Rom. Det var en blandning av otroligt vackra byggnader och ruiner, ni måste bara uppleva det själva, så enkelt är det.

Jag som är lite skadad av mammanaturvetare var sjukligt sugen att betala in oss för att gå in i den arkeologiska delen av Forum, men sällskapet skrämdes av kön och priset som inte var skrivet någonstans, så det fick bli. Åker jag någonsin tillbaka till Rom ska jag se det i alla fall!

Colosseum var fantastiskt. Vi skippade att gå in där också, då ryktet säger att det ska vara en enorm besvikelse. Solen talade även sitt tydliga språk där vi stod bland ruinerna utan mycket skugga och sprang fram och tillbaks till fontänen och fyllde på vattenflaskan. Hur som helst, byggnaden är verkligen fascinerande och mycket större än man någonsin kunnat ana. Något annat jag blev chockad över är att den ligger precis bredvid en ganska stor väg, jag menar, va fan?

När det var dags för lunch strosade vi uppåt en gata och hittade till slut en passande restaurang där vi återigen tryckte i oss pizza och cola, alldeles perfekt lunchmat i Rom. Jag planerade förresten att alltid ha alkohol i blodet under tiden vi var borta. Jag tänkte aldrig vara full, men något glas vin, någon drink eller en öl både lunch och middag men man orkar inte till lunchen, det är helt enkelt för varmt.

Ruinerna från antika Rom, tyckte de var jättehäftigt att se








Ser ni personerna som står i "fönstret"? Då kanske ni förstår lite bättre hur stort det är



Rasmus utanför Colosseum

Såna här fontäner finns lite överallt i Rom och vattnet i de är fullt drickbart, så åker ni hit, ta med er en flaska när ni går ut i hettan! Det behövs mycket vatten i värmen och det blir dyrt om man ska köpa flaskvatten fem gånger om dagen.


























Första bilden på min ring ^^ Rasmus fotade den underbara pizzan vi åt till lunch




På kvällen hade vi jättesvårt att hitta ett bra ställe att äta på eftersom att mycket är stängt på söndagar i Rom, så vi strosade runt ett tag men till slut nöjde vi oss med en Trattoria, en enklare form av en restaurang. Maten var jättegod, men servicen kunde varit bättre. Jag tycker faktiskt man ska kunna berätta om ett vin kommer från södra eller norra italien om man jobbar på en restaurang i Rom, förlåt om jag är bitchig. Jag åt en lasagne med parmesanost som var underbar! Till efterätt åt vi ananas och det var jävligt snyggt upplagt. Någonting jag märkte var att det är väldigt vanligt att man äter färsk frukt till efterätt, snarare än slisk som vi gör här.

Under middagen kom även en violinist förbi, så där satt vi på en mysig uteservering med en klassisk rutig duk, 20 grader varmt, superromantiskt och en man som spelar fiol för oss. Hur underbart är inte det? Efter middagen var vi sugna på en drink så vi promenerade runt vårt område ett tag och vips så snubblade vi in på en riktig bar, så som vi ser dom i Sverige!

Där satte vi oss ett tag och tog två drinkar var, jag var modig och prövade en White russian, medan Rasmus fjollade på med två nästa identiska redbulldrinkar ;) Jag tog också en redbulldrink sist, men en vågade jag pröva i alla fall!

Fotade inte så mycket på kvällarna, då jag istället fokuserade på att njuta och jag ångrar inte det en sekund. Med mig ut följde Rasmus lilla kompaktkamera och här är en jättedålig bild på vår middag eller ja, hans middag, en pizza. Bilden på min lasagne blev värdelös, men whatever


Kommentarer
Postat av: Celia

Dit måste man ju åka någon gång !

2010-10-14 @ 15:22:35
URL: http://celiadanielsson.blogg.se/

Släng en kommentar om inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (syns bara för mig)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0