Jag kan inte danska!

Om det är någonting jag avskyr så är det förmodar, även om jag själv har dem ibland och det skäms jag över. En av fördomarna jag ofta möts av är att jag måste kunna danska, för jag är ju från Skåne.

En gång för alla vill jag bara berätta för er, att Skåne är en del av Sverige och har inte varit danskt sen flera hundra år tillbaka. Skåne är faktiskt en del av ert land och vi är minst lika svenska som ni är. Ändå får jag höra ofta att jag borde kunna danska, för jag har ju faktiskt bott i Skåne.

Varför skulle
jag kunna danska bara för det? Jag bodde drygt 10 mil från gränsen till Danmark, lika långt som jag bor ifrån gränsen till Finland nu. Hur många av er som bor här kan finska? Kan du finska? Inte? Det borde du ju göra när du bor så nära finska gränsen för det här är ju praktiskt taget Finland.

Hör ni inte hur dumt det låter?
Sverige är Sverige, bara för att man bor nära gränsen till ett annat land betyder inte det att man är lika stor del av båda länderna.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Hellre danmark än finland!!!!! :-)

2010-11-21 @ 19:14:27
Postat av: sara roos

hur säger man "hej" på danska?

2010-11-22 @ 10:41:53
URL: http://jahman.blogg.se/

Släng en kommentar om inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (syns bara för mig)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0