iq eller eq?

Idag efter vår väldigt givande psykologilektion slog en tanke mig som jag delar med mig av bara för att jag behöver skriva lite. Vi pratade om autism idag och fick lära oss lite om det, mycket har man redan koll på, men det är ändå intressant. Som ni säkert vet har personer med autism väldigt svårt för att förstå saker som inte är rakt på. Det ska vara ja eller nej. Ska man ge en person instruktioner ska det inte vara "ät frukost, borsta tänderna, klä på dig sen åker vi", man måste liksom ta det steg för steg, en sak i taget annars förstår dem helt enkelt inte. Personer med sådana sjukdomar, för det är inte bara autism utan även ADHD till exempel som är en lindrig version av autism, de förstår inte det sociala samspelet och kan inte riktig föra sig bland folk.

De här människorna har låg EQ, men ofta extremt hög IQ och de är inte ovanligt att de är väldigt duktiga på saker vi aldrig en skulle kunna tänka oss att göra.

Min tanke är då, varför är inte dessa människor högre ansedda?

Hur duktiga personerna än är och hur mycket man än fascineras av deras talanger tycker man ändå att man är bättre än dem, eller hur? För de fattar ju inte enkla saker i livet, vilket gör dem till idioter.

Jämför man en vanlig människa med en autisktisk människa har den "vanliga" högre EQ än den autistiska som istället har högre IQ. Det är fortfarande den "sjuka" som är värd minst, men i vårt samhälle värderas Iq högre än Eq, eller hur? Borde vi inte i så fall avugda autistiska människor? Eller kanske ändra vår syn på det?

Jag tror folk tar EQ för givet och därför betyder det ingenting om man har väldigt hög EQ, men när folk brister på det planet märks det jättetydligt och dem blir genast klassade som idioter.

Så varför är vi bättre än autisktiska människor om de har betydligt högre IQ än oss, det som är så jävla viktigt?

Det var det jag hade att säga om det. Jag är väldigt intresserad av personer med sådana här problem av personliga anledningar och det är antagligen därför jag spånar iväg så här och nästan blir lite småförbannad. Kanske dags att samhället tänker om hur vi vill ha människor egentligen?

Kommentarer
Postat av: Alexandra "HANSDOTTER" Neudatjina

För mig är nog eq viktigare än iq. För jag ser att det gör det samma om man inte fattar vad en viss ekvation är så länge man inte är korkad och dum mot andra.

Haha konstig förklaring jag hade ;P haha

2010-11-11 @ 22:12:14
URL: http://hansdotter.nu

Släng en kommentar om inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (syns bara för mig)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0