Riga - Del 2

Nu har jag hunnit slappna av och vant in mig i Sverige igen, tog lite tid men det kom ;) Har nyss ätit massa god mat och smulpaj till efterätt, mums. Fint väder idag med, så ska försöka va ute ett tag sen blir det filmkväll.

Tänkte i alla fall berätta en del till om tiden i Riga. Nu tänkte jag berätta om dagen vi spenderade i Baldone, vilket var den största punkten under vår resa. Dagen började med att vi tog oss frukost sen vid elva begav vi oss med buss ut mot Baldone. Bussresan tog drygt en halvtimme och nånting jag tyckte var väldigt intressant var att så fort man kom ut ur Riga blev det landsbygd på en gång, inga förorter eller nånting.

När vi kom ut i Baldone tittade vi på marken där dagcentret till barnen ska byggas. På marken står det redan ett hus som är väldigt slitet, men det ser ut att ha en fin grund som de ska bygga vidare på, blir en enorm renovering eftersom taket är sönder osv. Kändes bra att se det här, för man förstod verkligen att pengarna går till någonting vettigt och man vet vad det är. Efter vi kikat på huset gick vi och tittade på kyrkan i Baldone en snabbis, sen tittade vi på skolan där alla barn i Baldone studerar, inklusive en liten särskoleklass som relativt nyligen fått börja gå i skolan.

Efter att vi sett på skolan hade barnen en föreställning där de sjöng för oss, tyckte det var jävligt tufft av dom att våga ställa på scenen framför oss :) Senare begav vi oss för att fika med barnen, vilket antagligen var höjdpunkten av hela resan. Barnen pratade med alla av oss, var glada, positiva och de var väldigt intresserade av att låna våra kameror. Jag lånade min kamera åt 2-3 barn och de skrattade så intensivt när de såg bilderna de tagit komma upp på displayen. Efter mötet med de här barnen hade jag ett leende på läpparna resten av dagen.

Först nu inser jag allvaret i de här pengarna vi skänker till barnen. De har det bra materiellt och de får utbildning nu, men de behöver någonstans att vistas på eftermiddagarna när föräldrarna är borta. Som jag förstått är de flesta i Lettland fattiga och då har inte man råd att ha en förälder hemma. De här barnen är så galet positiva och öppna mot alla människor och jag är övertygad om att de kan göra bra saker för samhället om de får möjligheten. Vi kan inte göra skillnad i ett helt land, men för att de här barnen ens ska ha en möjlighet att göra nånting måste de ha det här som vi kan ge dom.

Jag känner att jag har en viktig roll i någonting, att det jag gör kan göra skillnad. Det är jag och Lisa som måste förmedla vad vi känt och upplevt till alla andra ntiare i luleå så de kan bli motiverad att hjälpa till ännu mer. Men men, nu ska jag sluta svamla som en gammal politiker eller vad jag nu låter som. Här kommer lite bilder!


Här är huset som ska byggas om till dagcenter, en hel del att göra alltså!

Skolan i Baldone, den nyaste delen

Klassrummet där barnen hade lektion :)

Barnens uppträdande för oss :)

Den här bilden tog en av pojkarna, som var riktigt road av min kamera, på mig och en av flickorna. Ser förjävlig ut, men jag var så galet glad då så var bara tvungen att lägga in den ^^

Nu ska jag dra ut och orkar inte lägga upp mer bilder, så kika på facebook. Imorgon kommer mer :) Puss

Kommentarer

Släng en kommentar om inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (syns bara för mig)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0