Mårtensafton

Har suttit och pratat med mina käre pojkvän om det här med Mårtensafton igår och han hade aldrig någonsin hört talas om det förut. Det är en högtid som firas den 10 november, nuförtiden mest i Skåne så jag kan tänka mig att folk här uppe aldrig hört talas om det. Hela grejen bygger på att man äter gåsamiddag, svartsoppa till förrätt sen gås till huvudrätt. Har ni hört talas om den?

Som alla andra traditioner har den självklart en historia och det finns lite olika versioner på den, men det jag fått höra och som wikipedia snällt nog konfirmerat är att det handlar om ett kristet helgon som folket ville ha till biskop. Han ville dock inte ta på sig den befattningen eftersom att det krävdes mycket jobb, så han gömde sig bland gässen för att undvika det. Gässen började istället "skrika" så han hittades, typ nåt i de stilen.

Så därför äter man gås för att straffa gässen för deras bedrägeri.

Brutal tradition helt enkelt! Bara vi skåningar som kan hålla fast vid sånt ;)


Kommentarer

Släng en kommentar om inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (syns bara för mig)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0